Teakdäck är snyggt. Men det har flera nackdelar.
En är att det är dyrt, en annan att det produceras (såvitt jag har förstått) huvudsakligen genom oåterkallelig skövling av regnskog för att finansiera en av världens otrevligaste militärdiktaturer, och det är tungt. Och det är aldrig bra för stabiliteten att lägga tunga saker högt upp i en båt. Därför är det skönt att det finns ett alternativ som är snyggt, halksäkert, relativt mjukt att gå, sitta och sova på samt lätt: Alternativet är kork..
En är att det är dyrt, en annan att det produceras (såvitt jag har förstått) huvudsakligen genom oåterkallelig skövling av regnskog för att finansiera en av världens otrevligaste militärdiktaturer, och det är tungt. Och det är aldrig bra för stabiliteten att lägga tunga saker högt upp i en båt. Därför är det skönt att det finns ett alternativ som är snyggt, halksäkert, relativt mjukt att gå, sitta och sova på samt lätt: Alternativet är kork..
Ett grönt däck
Dessutom, genom att använda kork från portugisiska korkeksodlingar tryggar man en gammal kulturmiljö som är ett veritabelt Eldorado för den biologiska mångfalden.
Dessutom, genom att använda kork från portugisiska korkeksodlingar tryggar man en gammal kulturmiljö som är ett veritabelt Eldorado för den biologiska mångfalden.
Materialet saluförs av Seacork i Storbritannien. Det består av krossad kork som pressas samman och finns i tjocklekar från 4 millimeter till 12 millimeter. Man lägger det som man lägger ett teakdäck, men tillpassningen är mycket enklare, tänk mattkniv och lim.
Klarar höga klackarDet är värme och köldisolerande, fjädrar så att avtryck av höga klackar och tappade ankare försvinner och det är motståndskraftigt mot kemikalier och mot röta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar