Välkommen till bloggen om båtnyheter

Det här är platsen för oss som gillar, båtar, sjöliv och båtprylar. Nyheter om nya båtar, gamla båtar, prylar, böcker, produkter eller tjänster publiceras så fort de dyker upp. Klicka vilt på alla länkar, det tjänar alla på.

torsdag 28 januari 2010

Varför luta båten om det räcker med masten?

Handen på hjärtat, visst kan det kännas lite jobbigt att kämpa sig uppför Bohuskusten i en envighetslång svinkryss?
Visst är båten bekvämare när det inte lutar så för....?
Håll med om att segling är behagligare med en kopp kaffe
stående i sittbrunnen?

En handfull franska båtkonstruktörer har tagit de ärliga svaren på ovanstående frågor ad notam och konstruerat en enplansbåt som i praktiken inte kränger vid kryss. De låter masten och kölen stå för krängandet - bara masten och och kölen alltså. Resten av båten seglar närmast plant vilket gör en lång kryssbog till samma behagliga resa som en riktigt go långslör.

Masten monterad på rölig ring
Hur går det till? Det är på sätt och visst genialt enkelt. Masten är monterad på en kraftig rostfri stålring. Masten stagas i ringen och den självslående focken skotas på skenor fästa i den för att hålla fockskotningen konstant då masten lutar. På ringen är också båtens två bulbkölar fastsatta så att de kan motverka den krängande kraften från seglen. Ringen är monterad i skrovet i något som närmast kan beskrivas som en tvärställd centerbordstrumma men med ett rejält hål i mitten där besättningen kan passera.

Ett annat sätt att få ett grepp om konstruktionen är att tänka sig den rostfria ringen som ett kullager utanpå ett rör. Masten och kölarna vrider sig runt båten/röret på "lagret". Röret skulle då vara själva båten - fast betydligt snyggare. När båten ligger i sjön syns inte systemet annat än som en rad med träribbor mellan mastfot och vantens infästning i ringen. Inne i båten märks inget av systemet förutom att mastskottet är ovanligt kraftigt och massivt.

Lutar vid svag vind
Det är inte riktigt sant att båten inte lutar. Mastens krängning i förhållande till båten kontrolleras med justerbara stötdämpare. Så vid svag vind, upp till tre fyra sekundmeter, sköter båten lutandet. Och är det riktigt blåsigt, så blåsigt att masten når maxlutningen, 35 grader i förhållande till båten, så börjar även skrovet att luta.

Dubbla kölar minskar djupgåendet
Att båten har två kölar förklaras dels av viljan att hålla ner djupgåendet för att kunna traila båten och att kölen vid lutning lyfts upp på lovartsidan för att motverka att båten blir fallgirig.

Konstruktörerna har också lagt till en liten klurighet för att gynna seglingsbalansen. Ringen är inte monterad helt lodrätt, så när masten lutar tryck segelcentrum framåt vilket minskar lovgirigheten i takt med ökad vind.

Systemet erbjuder även en del andra fördelar. Kölarna, vars rörelser dämpas av stötdämpare, fungerar också i praktiken som en fjädring, ungefär som på en bil, och jämnar ut rörelser i skvalpsjö och svallvågor. Eftersom skrovet är tänkt att seglas upprätt kan man göra akterskeppet extremt brett. I den båt som är avbildad här, Fan Class 32, finns det två hytter med varsinn dubbebädd i akterskeppet. En rätt OK kompensation för den smala midjan i inredningen som blir följden av att ha en stålring runt ruffen.

Segling för livsnjutare
Det här är inget system för den inbitne kappseglaren. Men för den som seglar för att njuta eller har en eller flera besättningsmedlemmar som upplever krängning som riktigt obehaglig är det en uppfinning som kan ha en del att erbjuda.

Mer information här: www.fanclass-sailing.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar