Välkommen till bloggen om båtnyheter

Det här är platsen för oss som gillar, båtar, sjöliv och båtprylar. Nyheter om nya båtar, gamla båtar, prylar, böcker, produkter eller tjänster publiceras så fort de dyker upp. Klicka vilt på alla länkar, det tjänar alla på.

lördag 17 april 2010

Ingen båtplats? Vik ihop, bär iväg och stuva undan

Söker du efter en båt att göra badutflykter med men vill inte ha en dyr båtplats och är tveksam till att dra omkring med en båt på släp. Då kan en hopvikbar båt vara något för dig.

Hopvikbara båtar är inte någon nyhet. Men på svenska marknaden är de minst sagt ovanliga. Kanske för att det på få ställen i landet är långt till hav eller stora sjöar. Inga platser där man känner för att lita på att en liten bräcklig båt ska ta en hem.

Nu har emellertid amerikanska Porta-Bote tagit fram en hopvikbar båt i fullformat. Båten är 4,28 lång, 1,52 bred och godkän d för 5 personer.  Den kan bära en 9,9 hästars snurra på aktern, ros eller drivas med en liten elmotor.

Skrovikten är bara 44 kilo. Så när båtturen är över för dagen är det bara att vika ihop båten till ett 60 x12x428 centimeterspaket, lägga upp det på biltaket och köra hem.

Porta-Bote finns i fyra storlekar, från 2,85 till 4,28 meters längd och det finns fyra färger att välja mellan. De mindre torde passa bra som dinge på en båt med begränsade stuvutrymmen.

Marknadsförs i Sverige  av Marineproducts.

Ny epoxi gör lagning under vattnet möjlig

Gougeon Brothers, företaget bakom West system epox, släpper nu en ny version av sin epoxy. G-flex som det nya systemet heter är mer flexibelt som uthärdat än den klassiska West-epoxin.  Men den har också med en kemisk sammansättning som underlättar för den som behöver reparera sin båt i sjön.

G-flex systemet går att applicera under vattnet. Och det gäller både på plast och på träbåtar vilket gör att G-flex systemet kan vara det opitimala nödpacket att ha med sig i båten. Den finns i två versioner, en förtjockad sats som fungerar som ett snabblandat lim och en sats som är lämplig för reparationer tillsammans med glasfiberväv.

G-flex kan köpas som en praktisk reparationssats kompletta med skyddshandskar.

Följ länken och och se hur effektivt G-flex är som reparationsplast.

När G-flex börjar säljas i Sverige är oklart.

 http://www.westsystem.com/ss/g-flex-torture-demo/

Nytt varv i kan förverkliga nostalgisk båtdröm

Har du suttit och dreglat över bild av klassisk gammal träbåt.

Ett nystartat träbåtsvarv i Dalsland har specialiserat sig på gamla träklassiker.

Mitt inne i mörkaste Dalsland driver Runar Andersson träbåtsvarv. Han bygger främst klassisa båtar. Båtarna på bilden här är, så vitt jag kan se, typiska dalsländska flatbottnade roddekor, sk prammar, byggda i gran.

Men man måste inte drömma om små roddbåtar. Runar Andersson går till arkiven och letar upp originalritningar till den drömbåt - om han inte har mätt upp båten själv förstås. Han letar efter rester av den dalsländska båthitorien för att dokumentera den.

Finns ritningen kan båten bli din. Just nu bygger han  en motorsnipa och kommer inom kort att starta bygget av en roddsnipa till Medelpads Sjöhistoriska Förening.  Den ska lottas ut som förstapris då föreningen behöver få in pengar till en ny ångpanna ombord på S/S Primus.

Båtarna levereras med den ytbehandling och rigg och motor efter önskemål.

fredag 16 april 2010

Välkädd till sjöss, eller på land kanske?

Henri Lloyd är för många synonymt med funktionella seglarkläder. Nu tar företaget steget in i finrummet med en kollektion mer dressade skjortor. Trots att skjortorna nu mer är anpassade för livet på Yachtklubben är på nattvak i båtklubben ska skjortorna fortfarande signalera den rätta marina känslan.

Hallberg-Rassys största nyhet hittills

Orustbaserade Hallberg-Rassy släpper sin största nyhet hittills.
Det nya flaggskepet i segelflottan mäter nästan 20 meter.
Vattenlinjen är nästan lika lång – 17,65 meter vilket på öppna bogar lovar farter på över 11 knop vid 12 sekundmeter.

Det finns inget som är blygsamt med Hallberg-Rassy 64. Längden är imponerande 19, 85 meter, bredden stabila 5,17 meter, nog för att förvara en kajak tvärskepps. Sittbrunnen är över tre meter lång och försedd med allt som krävs för att en person därifrån ska kunna hantera båten och dess uppemot 250 kvadratmeter segel.

För om masten finns ett 6,5 meter långt och brett platt däck för solbad eller möjligen ett parti badminton.

Stuvutrymmena är enorma. Under akterdäcket ryms åtta kubik packning - en liten båt kan stoppas in där om man för övrigt packar lite försiktigt och nöjer sig med att ha med bara 25 ombyten kläder.

Båten är maxad för långdistanssegling. En rejäl diesel med 1 800 liter bränsle ger lång aktionsradie om vinden skulle utebli.

Till den goda aktionsradien bidrar och den höga farten under segel. Båten är tung, 36 på tommen, och välinredd men trots det ingen trög seglare. Redan vid fem sekundmeter ska hon, enligt varvets beräkningar, sticka iväg med drygt nio knop med vinden strax för om tvärs.

Inredning byggs på sedvanligt Orustmanér med ett överflöd av fint inpassat ädelträ. Inredningen kan planmässigt sägas vara uppbyggd av moduler som kan kombineras på olika sätt. Det gör att insidan kan utformas på 72 olika sätt.

Båten kan börja byggas i sommar med första leverans 2011.

Prislapp? Har inte vågat fråga.